Author Topic: sembang-sembang pasal boost..  (Read 1497 times)

Offline kanciljew

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1,759
  • Karma: +6/-0
sembang-sembang pasal boost..
« on: December 23, 2012, 10:16:35 PM »
Assalamualaikum..saya bukak topik ni utk kita bincangkan segala benda yg berkait pasal induksi pendesak ni..segala yg berkaitan ngan boost,tebo dan segala benda yg berkaitan dengannya..jd harapan saya sume forumer boleh berkongsi maklumat..yg x pakai tebo pon xpe..jji kita dpt berkonsi maklumat dan menambah ilmu...

jd sy mulakan topik ni ngan boost cut..1st mod masa sy mula2 pki kancil tebo ni ialah pasang fuel reg,tukar fuel pump besar skit dan injektor besar skit..tujuan sy masa tu nk merasa boost tggi skit dengan selamat..masa tu sy dpt up boost spi 1 bar..bila nk jejak 1.1 bar lampu check enjen menyala dan kete jd tersengguk2..sy tanya pomen dia ckp boost cut..jd sy alter ngan pasang one way valve kat map sensor..hasilnye sy dpt merasa boost 1.1 bar tanpa ada boost cut lg...

setahun kemudian sy buat major modi ngan masukkan piston low comp oversize,rojak ratio GB dan bikin balik piping intercooler..sy pon guna safc2 sbgi piggyback nk uruskan minyak..boost pon sy naikkan pada 1.3bar..

soklan sy skang,sy masih guna one way valve tu..bila dh pki management utk mnyak ni relevan lg ke pakai valve tu?tujuan pasang valve tu nk tipu ecu..tp bila sy dh pki safc,adakah safc pon turut ditipu oleh one way valve tu?sbb nye masa x pki safc,kete sy mmg xde prob minyak x cukup walaupon pki valve tu..tp skang cukup susah nk bg rich skit..

org kata safc ni boleh buang boost cut..betul ke?klu betul maknanye sy dh x perlu nk bleed la kan map sensor tu?sy gak pernah dengar yg org kata makin banyak setting -ve kat safc makin tggi boost kita leh set...betul ke?pastu skang klu sy normalkan balik dgn cara x pki one way valve tu,sy masih boleh boosting lebih dri 1 bar x?

jd jom kita bincang ngan lebih lanjut...boleh gak nnti jd panduan kat org2 yg baru mula nk berjinak ngan tebo ni..jom2

Offline gesot

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 570
  • Karma: +8/-0
  • takde vtec ,dayung pon jadi la.
Re: sembang-sembang pasal boost..
« Reply #1 on: December 25, 2012, 08:37:59 PM »
jom2 .sy pon nk tau gak ni..mcm mne nk lebihkn minyak.

Offline kanciljew

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1,759
  • Karma: +6/-0
Re: sembang-sembang pasal boost..
« Reply #2 on: December 25, 2012, 10:13:26 PM »
sy nye kes dh setel..hehehe..lega skit kepala rasa..rupa2nya silap sy ms tune aritu..sy x ckp kat tuner tu yg kete sy pki one way valve kat map sensor..jd dia tune mcm biasa jela..tu yg jd mnyak mcm x cukup walaupon dh serba serbi besar..dri yg sy dpt tau klu dh pki one way valve setting kena banyak positif..maknanye setting akan bermula dri 0 dan terus menaik ikut positif nye setting..klu x pki one way valve setting bermula dri 0 dan menurun ke arah negatif..sy aritu silap x bgtau tuner tu..jd dia tune mcm biasa klu kita pki injektor besar..skang sy dh bukak blk one way valve tu..tp belum betul test lg..

sy nk tanya la skit..banyak2 manual boost controller(MBC),jenis mana yg elok?setau sy skang ada yg jenis ball ngan spring dan jenis bleed boost..dri yg semurah2 MBC mcm tulang ikan spi la yg separa elektronik mcm dual stage turbosmart tu..jd yg mana lg elok di kalangan gajet2 ni?sy bru ambk boost tee turbosmart tp x pasti pasal tahap keelokan dia..

Offline joEy

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 404
  • Karma: +3/-0
  • sukE bikiN paNas..
Re: sembang-sembang pasal boost..
« Reply #3 on: December 26, 2012, 03:43:14 PM »
dasat org main tebo nih..

hahah

turbosmart ori ke ayam?

kalo ori, mmg xdisangkal ketahanan, performance dia..
mmg sesuai la dgn mods yg ade tu..

kalo nak sep bajet, pakai tulang ikan je, tp risiko, sendiri tanggung la..
nak setting pun lece..
kasi bukak, test, bukak lg test..

nak lebihkan myk, paling kurg safc la..
lg best kasi masuk management..
byk pilihan..
haltec, motec, microtech, adaptronic, ps powersport berbagai2 tok nek management..

ape pun bergantung pd mods yg dah dibuat, brg ape masuk..
kalo nak myk lebih, pakai brg mcm2 tp injector stendet pun, xmaunye..

terpulang..

kawe ni nubis je..
kete byk sadai dari jalan..
tgu le otai lain jawab..

sekian terima kasih..
real man drive RWD..


Offline kanciljew

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1,759
  • Karma: +6/-0
Re: sembang-sembang pasal boost..
« Reply #4 on: December 26, 2012, 10:35:00 PM »
ntah...seller tu ckp ori sunway..hehehehe

jeng molek...buang one way valve dtg balik boost cut..fail betul la...tu fuel pump plak dh start malas nk keje...nk start pg td ngan time nk blk keje susah betul nk idup...dia start dh gigit poket...warghhhhhh...

ambe lg kubis abam joey...hahahahaha...abam apizz yg otai...hehehehehe

Offline blurrr

  • Newbie
  • *
  • Posts: 37
  • Karma: +0/-0
Re: sembang-sembang pasal boost..
« Reply #5 on: January 15, 2013, 11:50:12 PM »
abam kanciljew..leh sy tau abam kanciljew up boost tu dgn tebo stended ke?
teringin jgk nk merasa boost tggi skit dari yg asal tp terbantut coz i/c gsr ni pun masih malu2 kucing..nyorok kat tepi bumper..he3

Offline kanciljew

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1,759
  • Karma: +6/-0
Re: sembang-sembang pasal boost..
« Reply #6 on: January 16, 2013, 11:13:53 PM »
ngan TD04-09 abam blurr..huish...mana menyepi?lama betul menghilang...

Offline blurrr

  • Newbie
  • *
  • Posts: 37
  • Karma: +0/-0
Re: sembang-sembang pasal boost..
« Reply #7 on: January 17, 2013, 12:45:57 PM »
ooo..dh upgred tebo la maknanya..
mcm abam kabu ckp,sy br jumpa pintu masuk..hehehe

Offline kanciljew

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1,759
  • Karma: +6/-0
Re: sembang-sembang pasal boost..
« Reply #8 on: February 06, 2013, 11:12:35 PM »
sy dpt tau ada org guna zener diod utk buang boost cut..diorg tap kat waya soket map sensor atau wayar map sensor kat ecu..

mana nk cri ek zener diod ni?brape rege dia sebijik?besar ke benda ni?setau sy klu bab2 diod ni elok kena solder kan?

ke ada cara lain nk buang boost cut selain dri guna one way valve dan zener diod ni?

Offline gesot

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 570
  • Karma: +8/-0
  • takde vtec ,dayung pon jadi la.
Re: sembang-sembang pasal boost..
« Reply #9 on: February 06, 2013, 11:57:48 PM »
klu guna map yang atas drpd satu bar pon blh rasenye..mmg blh klu guna diod .ia berfungsi untuk turunkn sikit voltage yang di hantar ke ecu.contah boost penuh 1 bar sensor send 5v .klu letak diod boost panuh 1 bar sensor send 3v ke ecu.bergantung pd berapa jumlah % diod yg kita letak..tp klu dah guna afc sepatutnya blh adjust berape % map sensor kita send signal ke ecu kan.

Offline kanciljew

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1,759
  • Karma: +6/-0
Re: sembang-sembang pasal boost..
« Reply #10 on: February 07, 2013, 01:15:10 AM »
klu guna map yang atas drpd satu bar pon blh rasenye..mmg blh klu guna diod .ia berfungsi untuk turunkn sikit voltage yang di hantar ke ecu.contah boost penuh 1 bar sensor send 5v .klu letak diod boost panuh 1 bar sensor send 3v ke ecu.bergantung pd berapa jumlah % diod yg kita letak..tp klu dah guna afc sepatutnya blh adjust berape % map sensor kita send signal ke ecu kan.


map sensor stok enjen tebo 2 bar abam gesot..1 bar utk vakum dan 1 bar utk boost..maknanye klu nk boosting lebih dri 1 bar kena cri kurg2 map sensor 3 bar..tp lepas sy baca2,klu nk pasang map sensor aftermarket ni lepas pasang nk kena calibrate..klu dh pki ecu stended ngan safc mcm mana nk calibrate kan?dri yg sy baca org kata boh zener diod 4.3v...jd maknanye ecu akan sentiasa detec 4.3v je x kira tggi mana pon kita boost..gitu kan?jd bila x spi 5v ecu xkn cut minyak la kan?dri situ bru penukaran injektor cc besar berguna kan?

x pasti lak sy safc boleh ejas ke x brape % signal map sensor ke ecu..klu sensor check tu sy pernah tgk dlm safc..nk kena cek dulu tgk boleh ke x..